Spomienka na Audi Coupé 2.8 Quattro B4, 2- časť
Prvú časť rozpravy o B3/B4 sme ukončili so slovami, že so správnym motorom sa v prípade osemdesiatky nedá spraviť krok vedľa. Lenže čo je to správna motorizácia? Taký základ pre fanúšika predstavoval 2.3 10v radový 5 valec, ktorý sa vyznačoval nádherným zvukom, slušnou porciou krúťáku a spotrebou okolo 10 litrov. Disponoval 133 PS a 186 Nm. Montoval sa do obidvoch modelových rád počas dlhého obdobia, takže modifikácii a modernizácii sa dočkal celkom dosť.
Výkonovo nad týmto motorom stál v katalógu 2.3 20v, ktorý dostal od výroby ladené výfukové zvody, ostrekom chladené piesty, 170 PS a 220 Nm. Podľa môjho názoru už neoplýval až tak mohutným zvukom ako jeho desať ventilový brácho, no zase s o to väčšou razanciou sa hrnul vpred. V otáčkach zavíjal ako životom sklamaný právnik za barom v tretej cenovej, ktorého jeho (čerstvo) bývala manželka práve pripravila o celoživotné úspory rozvodovým konaním. 20v bol vrcholnou verziou rady B3, kde ho na piedestáli v nadchádzajúcej rade B4 vystriedala dnes už kultová dvadsať ventilová turboelektráreň, v slabšej alternatíve montovaná do Audi S2. Audi S2 prosím pekne bolo a je peklo. Cenný artikel už pred 25 rokmi zvládol šprint z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy, sprevádzaný charakteristickou zvukovou zmesou 5 valca zo všetkých síl prepĺňaného stlačeným vzduchom. Dokonalé auto so všetkým čo k tomu patrí. Nakoniec netreba zabudnúť na špičku ponukového listu, najvýkonnejší model vyrábaný pod hlavičkou závodnej divízie Quattro Gmbh s označením Audi RS2, Tej sa dnes venovať nebudem keďže sa snažím zaostriť na mainstreamové (povedzme zatiaľ cenovo dostupné) autá a tam eresdvojka s aktuálnou hodnotou okolo 20 tisíc (a viac) euro podľa môjho názoru už nezapadá.
Na prekvapenie a rozčarovanie mnohých sa Audi rozhodlo v rade B4 vystriedať 5 valcové motory V6tkami. Základnou bola slabšia 2.6 V6 s výkonom 150 PS a 225 Nm. Bez emócií, ale relatívne spoľahlivá a viac neviem čo k nej napísať, snáď len to, že príliš nezaujme ale ani neurazí. O riadok vyššie v cenníku stála 2.8 V6 so 174 PS a 250 Nm S 2.6tkou zdieľa totožný základ, avšak pocitovo je omnoho živšia. Vŕtanie bloku zostalo rovnaké, 2 decilitre inžinieri docielili len kratšími ojnicami a rozdielnym nasávaním. V Audi komunite bol viac preferovaný 5 valec, no ja som sa s tým nikdy úplne nestotožňoval. V6tka dodávala 80ke trochu rozdielny charakter, viac GT-čkový, ktorý umožňoval auto využiť na bežný cruising, kde sa motor vďaka svojmu objemu dokázal bez vážnejších námietok prevaľovať v okolí 2000 otáčok a zároveň využiť aj jeho mierne športové ambície so všetkým čo k tomu patrí.
Predstavte si, že cestujete na svojej tradične nudnej trase z Ružomberka do Liptovského Mikuláša. Je desať hodín večer, idete popri Dechtároch, kde si dávajú rodinky na Passatoch svoju bežnú cestovnú pauzu. A v tom to príde. Ešte pred zákrutou tam vrazíte trojku, všade so rozduní mocný kloktavo-dunivý zvuk šesťvalca umocnený ladeným koncákom. Vyrútite sa spoza zátačky, svrčky v okolí stíchnu, hlavy sa otočia k ceste a oteckovia si zabudnú potiahnuť zo svojej červenej Marlborky, ktorú si práve vložili do úst.Otáčkomer atakuje červené pole. Čas sa zastavil, srdce Vám pumpuje a radíte štvorku. Bratia Česi hovoria „hadi lezou po zádech“. Jeden z momentov, na ktorý s týmto autom nikdy nezabudnem. Existovala však ešte jedna zaujímavá verzia a tou je Audi 80 Competition. Sedan, s vizážou Audi S2, poháňaný štvorvalcovým dvojlitrom so šestnásťventilovou hlavou, naladeným na dnešné pomery skromných 140 PS a 185 Nm. Jednalo sa o homologizačný špeciál vyrobený špeciálne pre závody cestovných vozov a jeho hodnota sa dnes odvíja od celkovo 2500 vyrobených kusov. Je to raritka zaujímavá ako z historického, tak aj investičného hľadiska.
Toto bol menší prehľad motorizácii, ostatné z môjho pohľadu nie sú pre fanúšika nijakým spôsobom zaujímavé a preto ich ďalej nerozoberám. Karosárske prevedenie v prípade tohto modelu nehrá žiadnu rolu. Sedan, coupé, avant, alebo kabriolet sú autá na ktoré sa dá pozrieť aj desaťročia potom ako ich prvotné skicy opustili brány Ingolstadtu.
Youngtimer ako sa patrí. Kvalitný, návykový a dnes už aj poriadne cenený. Zásadná vec je Quattro. Verzie bez Quattra nie sú nijak zaujímavé a ani cenené. Lebo ako sa hovorí – Audi bez Quattra je ako Metalinda bez Paľa Drapáka, Jägermeister bez jablkového džúsu, alebo prežitý letný deň bez spáleného chrbáta.
snuff
Po dllllhej dobe opäť niečo dobré na čítanie.
Ďakujem