Retrozážitok alebo jazda na starej. . . ! Porsche 944 Turbo

Pre lepšie vykreslenie atmosféry odporúčam zapojiť sluchový vnem a zapnúť TOTO.

Viem, že názov sa dá pochopiť dvojako, ale akokoľvek ho pochopíte, v podstate to bude správne. Včera podvečer mi zatelefonoval kamarát a fotograf klubu Paolo, že má strašnú chuť. Že práve doleštil a má silnú potrebu ísť svoju starú káru prevetrať. Na okamih mi hlavou preletelo, aby som zobral aj ja svoje auto, ale unavený a zbitý životom som apeloval na miesto spolujazdca. A urobil som dobre.

V poslednej dobe som mal pocit, že ma akosi žiadne auto nevie už nadchnúť hlavne po šoférskej stránke. Nemohol som sa asi pol roka rozhodnúť, či je to skutočne tak, alebo sa len moje benzínové alter ego dostalo vplyvom záhadných okolností (alebo omamných látok) do stavu určitej letargie, apatickej voči akémukoľvek dvestokoňovému podnetu. Nie že by som sa nenadchol, ale nič vo mne nedokázalo, akoby povedal klasik, rozihrať všetky žilky.

Až konečne minulý týždeň prišiel zlom a stalo sa niečo, čo som asi skutočne potreboval, pretože odvtedy som ako vymenený. Minulý týždeň som sa s kamarátom zúčastnil testovacích jázd nových rýchlych  Fordov. A vtedy, na testovacej jazde v novom Focuse RS, keď bola ručička niekde za hranicou šestisícpätsto otáčok a výfuk si odpľul s prízvukom relyového špeciálu, sa do mňa vrátil späť život. Ako by som sa, po pol roku, vynoril z vody.

Pokračovalo to včerajšou nočnou jazdou do Novej Bystrice na klasike každým milimetrom svojej nízkej dĺžky, na Porsche 944 Turbo. Napriek teoretickým znalostiam musím povedať, že je to jedno z áut, na ktoré Vás papier nepripraví. Z každej strany slová o podceňovaní a nepravom porsche 944 turboPorsche. Kým človek neskúsi a asi to platí o všetkom, vždy to bude iba prečítaný text, alebo vypočuté slovo. Asi aj Vy si toto auto predstavujete ako také mierne odstáte, nie veľmi príťažlivé želé, ktoré nie je rýchle, nie je určite ani ostré a nemá charakter. Opak je pravdou. 944 Turbo JE športové auto v PRAVOM zmysle slova a dnes už ho naplno rešpektujem. Vyvážené šasi, kam volant – tam auto. Predstavte si niečo, čo sa bez zápachu nedotáčavosti alebo pretáčavosti, otáča  dokonale okolo osi otáčania. Sympatická oldschoolová dynamika, rozumej najprv turbodiera, veľká ako diera v Slovenskom rozpočte a za ňou nekompromisný nástup, naliehavý ako dvojmesačný nezaplatený šek za elektriku. Klinový dizajn. Ten pocit nízkeho posedu a dominantného, steny búrajúceho zrýchlenia, miešajúci sa s vyvážením, ktoré Vám do kontextu zrazu vôbec nezapadá… V zátačke je to svojou agilitou (a vlastne aj dĺžkou) 950 kilový hot hatch zo starej školy, napriek tomu že ich má 1350. Hot hatch, ktorý hrabe zadnými keď treba. S plynom na podlahe, je to typicky zákerný, oturbený zabijak z 80. rokov a pri pohľade von z miesta na podlahe, superšport. Prišiel som, videl som a páčilo sa mi. Už nepochybujem že 944 je Porsche konštrukciou, ideou a hlavne spôsobom akým ju prezentuje.

@RWC

Majiteľ sa aute podrobnejšie rozpísal TU.

Pridaj komentár