Z inzercie: Fiat Bravo HGT
- By Rady
- 24. apríla 2016
- No Comments
Nedávno som na inzercii narazil na zaujímavú ponuku vo forme Fiatu Bravo HGT. Bravo HGT u mňa patrí k tým rozporuplným autám, ktoré ma na jednej strane kvôli značke a pohonu prednej nápravy vôbec nezaujímajú a na druhej strane ma škrie zvedavosť, ako sa asi môže objemovo malý päť valcový motor v takejto škatuli správať na ceste. Je mi jasné, že rozum každému, kto má niečo odjazdené hovorí, že musí byť nedotáčavé a strašne ťažké na predok, ale viete čo, pri aute za liter by mi to asi bolo jedno, tak isto ako by mi bolo jedno, že s ním v zápale hry skončím na Čertovici vo zvodidlách. Pustil by som ho z brala, kľúčiky hodil za ním a príslušným orgánom nahlásil odcudzenie…
V čase keď píšem tento článok som našiel v inzercii dva kusy, jeden za tisíc a druhý za tisíc šesťsto euro. Poďme sa pozrieť čo v balení okrem talianskych plechov, tenkých ako hranica medzi láskou a nenávisťou, palubovky, ktorá vyzerá ako keby strávila v mikrovlnke viac času ako by bolo vhodné a motora, ktorý je pod kapotou tak napratý, že k nemu nie je prístup, dostaneme. Dostaneme päť valcový, dvoj-vačkový a dvadsať-ventilový motor s výkonom 155 koní, ktorý dokáže 1190 kg ťažké (alebo ľahké?) auto rozkývať na stovku za nie márnych 8 sekúnd a dokývať sa až na maximálnu rýchlosť 213 km/h. Treba si dať pozor, vyrábali sa dve verzie. Do roku 1998 verzia, ktorá mala 147 koní a potom od roku 1999 do 2001 spomínaná 155 koňová verzia. Silnejšia mala variabilnú veľkosť sacích otvorov vzhľadom k otáčkam. Rozoznáte ich tak, že novšia má čierny plastový kryt na motore na rozdiel od staršej, ktorá má kovové veko.
Dobre, dnes tieto parametre nie sú až také očarujúce, ale je tu ďalšia vec, ktorá robí tento Fiat zaujímavým. Na koľko hatchbackov s veľkým motorom si spomeniete? Mne okrem nových Focusov, Alfy 147 GTA napadá iba Golf VR6, ale všetko sú to autá v úplne inej cenovej kategórii a tak Vám tento malý Fiat poskytuje celkom dobrú šancu odlišovať sa a pritom nezaostávať za pelotónom, za veľmi lákavú cenu. Z charakteristiky väčšiny atmosférických päťvalcových motorov vyplýva, že vrchol krútiaceho momentu leží niekde v strede otáčkomera a platí to aj tu. Bravo dosahuje maximálny krútiaci moment 186 N.m. niekde pri 3500 otáčkach, takže ho netreba veľmi vytáčať na to aby sa svižne hýbalo medzi križovatkami v mestskej premávke aj na vyššom prevodovom stupni. Zvuk je jeden z ďalších atribútov, prečo Bravo kúpiť. Ani neviem prečo, vždy ma fascinovali autá, ktoré majú čo povedať aj na druhý pohľad. Na prvý pohľad nevýrazný a neznámy hatchback, na druhý pohľad auto s motorom a zvukom dospelého auta.
Ako som už spomínal v úvode, moje ortodoxné automobilové ja nie je primárne zamerané na malé autá s predným náhonom. Vždy radšej siahnem po strednej, alebo menšej strednej triede. V malých autách sa jednoducho necítim bezpečne a dvojnásobne možno aj trojnásobne to platí pri silných malých autách. Sám vlastním Clio Williams a je pravda, že taký bezprostredný pocit z rýchlosti ako v malom aute, ktorého konštrukcia a použité materiály silno pripomínajú škatuľu od topánok, v aute o triedu väčšom nie je možné zažiť. A ten pocit rýchlosti miešajúci sa s pocitom strachu o život zakaždým keď si uvedomíte v čom sedíte je fakt pomerne návykový. Druhá strana mince je, že by som asi nechcel byť v koži mojej matky, keby ma musela ísť identifikovať po nejakom výlete medzi stromy v takomto krabicoidnom aute. Preto si treba zvážiť kúpu takéhoto auta, nepodceniť jeho schopnosti a priamo úmerne tomu, nepreceniť svoje.
Ak sa rozhodnete toto auto kúpiť, nebudem sa Vám čudovať. Za tie peniaze ktoré to dnes stojí, treba čakať hrdzu, či už na karosérii alebo pod podlahou. Kvalita interiéru je mizerná, ale o nejakých výrazných prvkoch, ktoré by časom nemali fungovať neviem, ak viete o niečom Vy, budem rád ak napíšete do komentára. Z konštrukčného hľadiska vidím problém, hlavne kvôli priestoru okolo motora, s výmenou rozvodového remeňa a príslušných záležitostí. Informácie sa rozchádzajú, niekde uvádzajú, že motor musí ísť von, niekde, že nemusí. No a vzhľadom k váhe motora by som očakával nadmerné opotrebovanie prednej nápravy. Na záver by som dodal, že tento motor sa sériovo montoval aj do Fiatu Marea Weekend a ďalšia vývojová verzia do Fiatu Stilo 2.4 20v, ktorá priniesla uspokojivý pokrok v oblasti bezpečnosti a výbavy, čo sa však negatívne odrazilo na hmotnosti a zábavnosti auta.
Hlboká myšlienka na koniec: Je potešujúce, že napriek tomu aká je doba, sa čas od času dá nájsť rýchle auto, ktoré sa dá kúpiť z troch výplat a my si tak môžeme dopriať zážitky a dobrodružstvá, ktoré si naši otcovia v našom veku nemohli dovoliť.
@RWC
Inzeráty:
http://auto.bazos.sk/inzerat/60334405/Fiat-Bravo-HGT-5-valec-20-ventil-na-predaj.php
http://auto.bazos.sk/inzerat/60198130/Fiat-Bravo-HGT-20-20V-147PS.php
Užitočné odkazy:
http://forum.fiatbravo-bravaklub.sk/
Pár obrázkov ako inšpirácia.
Pridaj komentár