Retro Motoršport: Bojové farby minulosti – druhá časť
- By Rady
- 17. apríla 2016
- 7 komentárov
Vítam Vás späť pri druhej časti bojových farieb minulosti, na ktorú som sa aj ja sám špeciálne tešil. Preskočím zbytočne dlhý úvod a prejdem rovno k najkrajšej kombinácii akú som kedy na závodnom aute videl. Najjednoduchšia farebná kombinácia je (nečakane) dvoj-kombinácia a ako sme zistili pri farbách Gulf v minulom článku, pri bojových (alebo aj iných) pomaľovaniach áut viac ako kdekoľvek inde platí zlaté pravidlo, že menej je niekedy aj viac, alebo ešte lepšie, v jednoduchosti je krása…
Ako ste si už podľa obrázka všimli, hovorím o farbách John Player Special. John Player & Sons, (a.k.a Player’s) je Anglická tabaková značka a výrobca cigariet. Spoločnosť založil v roku 1820 William Wright, aby ju od neho ako rozbehnutý biznis mohol v roku 1877 John Player kúpiť. John Player Special (ďalej už iba JPS) bola iba jedna z variácii vyrábaná firmou John Player & Sons, okrem JPS mali v ponuke ešte napríklad verzie Navy Cut, Gold Leaf a i. Zaujímavosťou je, že nielen farby JPS, ale aj Gold Leaf sa vyskytli na závodnom aute.
Farby JPS sú najtvrdšie spojené so značkou a tímom Lotus. Keď prišla v roku 1968 zmena v legislatíve vtedajšej F1, ktorá sa týkala povolenia propagácie tabakových výrobkov, stajňa Lotus F1 vôbec ako prvý tým na svete (!) opustila tradičné národné zafarbenie a prešla na zafarbenie odvodené od sponzora. Od roku 1968 do 1972 to bol spomínaný Gold Leaf a potom až do roku 1986 JPS. V ére JPS farieb reprezentovalo Lotus kvantum zvučných mien, zo začiatku úspešne najmä Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Jochen Rindt a iní, neskôr, po smrti konštruktérskeho génia a zakladateľa tímu a vlastne aj značky Lotus Cars – Colina Chapmana, hlavne kvôli technickým problémom už menej úspešne, napríklad Ayrton Senna, Elio de Angelis alebo Nigel Mansell. JPS vytváral finančné zázemie okrem Lotusu aj inej domácej značke, avšak tentokrát motocyklovej, keď 2 roky sponzoroval Šampionát cestných motocyklov tradičnej Britskej firme Norton.
Ďalší promotér s farebnou kombináciou, ktorá vo mne celkom rezonuje je Rothmans. Aby som sa neopakoval, Rothmans je tiež výrobca cigariet. Firmu založil Louis Rothmans v roku 1890 a dnes pod ňu spadajú aj značky ako Benson Hedges, Pall Mall alebo Dunhill. Rothmans mal ako sponzor motor-športu v 80. a 90. rokoch celkom široký záber. Túto modro-červeno-zlatú kombináciu ste mohli vidieť okrem iných áut na Porsche 956, ktoré v roku 1982 (a potom ešte 3 krát) získalo na LeMans prvé tri miesta. Tieto farby nosilo aj iné Porsche – 959, ktoré získalo prvenstvo na Dakare v roku 1986 a neskôr jeho cestná verzia 961 (obrázok v galérii pod článkom) ktorá aj keď mala ambície, skončila skôr ako inžinierske cvičenie.
Rothmans sponzoroval v roku 1982 aj Opel Rally Team, v ktorom za volantom Opel Ascona 400 získal svoj druhý titul majstra sveta WRC Walter Röhrl. Svoj úplne prvý titul získal s autom Fiat 131 Abarth, 2 roky predtým. Známa je aj podpora v F1, najznámejšie je asi partnerstvo Rothmans-Williams, pretože práve v tomto tíme tragicky ukončil Ayrton Senna svoju kariéru.
Dnes posledné bojové pomaľovanie, ktorému sa chcem venovať je opäť úzko späté s BMW, s jeho účinkovaním v DTM a v iných závodoch cestovných vozoch na prelome 90. rokov. Hovorím o kombinácii loga FINA a BASTOS. Nie je to práve najslávnejšie a asi ani najkrajšie pomaľovanie, no ak ste fanúšikom BMW a celkovo legiend z 80. a 90. rokov, tieto nápisy Vám nemohli uniknúť. Aj keď som sa odrazil od BMW a spoločného partnerstva týchto dvoch Belgických sponzorov pre značku BMW, obidve firmy sponzorovali rôzne stajne aj samostatne. FINA je, alebo skôr bola Belgická olejárska spoločnosť, ktorá dnes už patrí pod známejší Total. FINA bola hlavným dodávateľom oleja a mazív pre všetky BMW Motorsport tímy od roku 1988 do 1998. Bastos je Belgický výrobca cigariet a okrem toho, že niektoré tímy sponzoroval (najčastejšie s Finou), sám vlastnil stajňu Bastos Racing Team (BRT), ktorá vcelku úspešne fungovala do roku 2004. 9 krát vyhrali 24 hod. SPA, 7 x Belgický Rally Šampionát a i.
@RWC
Pár obrázkov navyše…
Super článok. Keď som pozeral foto bastos e30 zaujali ma menovky na zadnom okne. Jedným z jazdcov bol Marc Duez. Mal som to šťastie ho spoznať osobne a je to veľmi milý a skromný a priateľský pán. Keď som ho poprosil o autogram tváril sa hodne prekvapene prečo od neho chcem autogram. 😉 ale keď som ho videl ako na šotoline nakladá „nášmu“ slc začal som mať o auto strach;-) ale všetko dobre dopadlo. Ale bol to príjemný zážitok stretnúť sa s M. Duelom.
Ďakujem. Keď som písal o logách FINA a Bastos v duchu som si vravel, že je to pomerne neznáma značka a či to vôbec niekoho bude zaujímať, ale ani vo sne by mi nenapadlo, že sa ozve niekto, kto vôbec pozná človeka ktorý za nich dokonca jazdil 😀 Som veľmi rád. A veľmi ma zaujalo to ,,Vaše,, SLC . Znie to tajomne až famózne a myslím si že nielen mňa by potešilo pár fotiek alebo nejaká story, či už to alebo na fóre, myslím že niečo také sa naozaj nevidí každý deň.
Dobre sa to číta, podľa mňa by to chcelo ďalšie pokračovanie 🙂
Určite bude, minimálne kým mi dôjde inšpirácia.
Skúsim spáchať nejakú reportáž z testovania v Francúzku.;-)
Keď si písal o FINE hneď sa mi pred očami zjavila e36ka so „šachovnicou“
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/65/a4/5d/65a45d903adb5aba68ef3b98821dc6dd.jpg
Aj mne sa to zjavuje 🙂