Z inzercie: BMW M3 E36 Cabrio
- By Rady
- 26. marca 2016
- 2 komentáre
Keď niekto uvažuje kúpiť auto ako investíciu, obvykle je to už druhé alebo tretie auto v rodine, ktoré chce do garáže zaparkovať vedľa naftového rodinného kombíka, prípadne manželkinej nákupnej tašky. Keď mi niekto povie, že by chcel kúpiť nejaké takéto auto, tak ma vždy napadne jedine kabriolet alebo coupé. Také auto väčšinou dobre vypadá, človek sa v ňom dobre cíti, neurobí na ňom veľa kilometrov, podľa toho ako dlho si ho nechá sa v ňom môžu zhodnotiť peniažky a pretože je príťažlivé, nebýva taký problém sa ho potom zbaviť, na rozdiel od auta, ktoré je na pohľad obyčajné, ale má historickú hodnotu.
Ak máte Vy alebo niekto vo Vašom okolí BMW M3, alebo iné BMW s ostrým šesťvalcom, tak mi určite dáte za pravdu, že zvuk tohto motora, ako jeden z mála zvukov dokáže prekrviť orgán vo Vašom tele, ktorý by normálne zvuk auta prekrvovať nemal. Okrem toho, že považujem BMW E36 Kabriolet za jeden z najkrajších kabrioletov vôbec, ako ste už určite pochopili, motor (a absencia strechy) je to, o čo tu beží.
Poznáte ten pocit, keď na svojom aute, nech je akékoľvek, tlačíte štvorku do obmedzovača, okolo šesťtisíc otáčok začne zvuk motora naberať ten správny hlboký tón, viete že už krváca, neuberáte, sedem tisíc, viete, že už to nemá zmysel, ale nedávate nohu z plynu. Obmedzovač, ale VY ste chceli počuť ten zvuk pripomínajúci dávku zo samopalu. Nacvičený pohyb ľavým členkom, pravým zápästím. Päťka.
Výdych …
A teraz si to predstavte bez strechy. V tuneli. Neriedený koncentrát hluku, ktorý Vám urobí ryhy do mozgu. Takto vybavený kabriolet Vám naplní vodičský zážitok farbami a Vy budete mať pocit, že všetko čo ste doteraz v aute vnímali bola len prázdna omaľovánka pre deti. Napadá mi aj lepšie prirovnanie, ale …
Späť k motoru. Do tohto modelu sa montovali dva typy radových šesťvalcov, 3.0 kód (s50b30 – 286 koní) neskôr novšia a vylepšená 3.2 (s50b32 – 321 koní). Motory sú v princípe identické, väčší objem je dosiahnutý väčším zdvihom a zľahka zväčšeným vŕtaním. Slabší má nastavovanie vačky (VANOS) na sacej strane, silnejší aj na výfukovej, pričom má „vymakanejšiu“ riadiacu jednotku VANOSU integrovanú do riadiacej jednotky motora. Pomerne éterická záležitosť je riešenie prívodu vzduchu do valcov, ktoré sem prišlo zo závodných áut a môže za žiletkovo ostré reakcie na plyn. Na rozdiel od jednej, štandardnej škrtiacej klapky, ich tento motor má šesť, na každý valec jedna, vzduch sa tak do valcov dostáva rýchlejšie, rovnomernejšie a spaľovanie je tak precíznejšie. Skúsenosti mám s obidvoma motormi, ten slabší som vlastnil a ten silnejší šoféroval. Ak sa budete niekedy rozhodovať, hľadajte tri – dvojku, je to úplne iné zviera. Em-trojka s týmto motorom vo svojej dobe olizovala segment superšportov, keď si porovnáte koľko koní má Honda NSX, Ferrari 355 alebo 911 Carrera z tej doby.
Klasický tandem pri tradičnom športovom aute, motor a samosvorný diferenciál dopĺňa prevodovka, ktorá mohla byť 5 alebo 6 stupňová, výnimočne automat alebo SMG (Sequential Manual Gearbox / elektro-hydraulický robotizovaný manuál) v posledných rokoch výroby.
Perlička je, že posledné vývojové štádium robotizovanej prevodovky od BMW – SMG III (2006), preraďuje pri najagresívnejšom nastavení radenia za 65 milisekúnd, v tom roku bolo rýchlejšie len Ferrari 599 GTO (60 milisekúnd) a Lamborghini Aventador (55 milisekúnd). Sám s prevodovkou SMG nemám skúsenosť, budem rád ak niekto, kto má, napíše svoju skúsenosť do komentára. Ďakujem.
Keďže nie som veľmi zástanca tuningu a ku šťastiu mi po vizuálnej stránke stačia vhodné kolesá jemne vysunuté na obryse, decentné zníženie a dokonalý lak, tak farba je pri tomto aute ďalšia vec, ktorá u mňa pridáva body naviac. Individuálny prvok výbavy „Lila Metallic“, ak je v udržiavanom stave, vie z tohto auta spraviť absolútne jedinečný kúsok. A táto nevypadá na niečo, čo by nespravili štyri hodinky s rotačnou brúskou v ruke a tri vrstvy kvalitného vosku na vrch.
Model: M3 E36 Cabrio
Motor: 3.0, radový 6 – valec
Najazdené: 205 000 km
Cena: 7 512 .- Eur
Na tomto konkrétnom kuse mi prekážajú kolesá, ktoré aj keď sú BBS, sa mi nepáčia (pred očami mám originál, alebo niečo bez límca a hlboko konkávne), neoriginálne predne svetlá a rádio, ale to nie je nič čo by sa nedalo vyriešiť a koniec koncov asi to najmenej čo by Vás pri kúpe eM-trojky mohlo odradiť. Kameňom úrazu a asi aj nočná mora každého kto kupuje M – trojku sú ojničné ložiská. Motor trpel odlievaním oleja v olejovej vani a pri prudkých prejazdoch zákrut sa mohlo stať, že občas nedomazáva a ložiská na to trpia. Je to záležitosť, ktorá sa pri kúpe ťažko, alebo vôbec nedá odhadnúť, preto je kúpa tohto auta niečo ako stávka do lotérie. Áut v dobrej kondícii ostalo menej ako kamzíkov v tatrách, preto odporúčam mať po kúpe po ruke ešte aspoň 2 -3 tisíc Eur.
Ale choďte do toho, za ten risk to stojí.
Odkaz na inzerát:
http://bmw-m3.autobazar.eu/30-e36-individual-id4983587.html
Užitočné linky:
http://www.bmwklub.cz http://www.bimmerforums.com/
@RWC
Radim výstižne a trefne opísal pocity z jazdy týmto autom. Aj čo sa týka dizajnu budem za seba tvrdiť, že sa jedná o najkrajšiu líniu kabria. Musím ale Radimovi vytknúť, že pred pár rokmi brutálne zaváhal a takúto m3 cabrio, ktorú sme boli spolu pozerať niekde v Čechách, nekúpil. Bola to dokonca 3,2 a ešte k tomu individuál.
Len poopravím, že výkon 3,0 je 286 PS a výkon 3,2l je 321PS pozor na USA verzie oba objemy majú výkon len cca 240PS
Je to zapríčinené montážou hlavy z obyčajnej 325i a takisto sania s jednou škrtiacou klapkou.
Byť sú obidve super autá je medzi 3,0 a 3,2 litrom priepastný rozdiel. Prvé je v podstate pred face a druhé je tzv. facelift. Vizuálne sa líšiace veľmi málo, no rozdiel je v technike a to hlavne v podvozku. 3,0l je v podstate „vytunená“ 328i (berte to s nadsádzkou)
3,2 má oproti 3,0 silnejšie brzdy s hliníkovými stredmi, šesť kvaltovú prevodovku oproti päť , strmšie riadenie , masívnejšie nápravy a to vrátane samosvoru. Dokonca sedadlá majú vyššie bočné vedenie. Je toho viac, ale podstatný je motor: v svojej dobe motor roka, litrový výkon rovných sto koní a jeho konštruktérmi boli tí istí ľudia, čo stoja za zrodom srdca McLarenu F1. Riadiaca jednotka od Siemensu bola tou najvýkonnejšou, čo sa v tej dobe vôbec montovala.
Mal som možnosť vyskúšať všetky karosárske verzie 3,2 a ako majiteľ jednej z nich potvrdím, že sa jedná o auto z nezameniteľným charakterom a perfektným feelingom. Ale okrem už spomínaných ojničných ložisiek, je tu jeden väčší prúser, ale iba u silnejšej 3,2, a to je 6kvaltová prevodovka . Je to tá najhoršia manuálna prevodovka, ktorú kedy Bmw montovalo. Jej nepresné dráhy radenia a to najmä pri poriadnom zohriatí, majú za následok odchádzanie synchrónov a to najmä medzi dva a tri, ale aj tri štyri.
Ku konkrétnemu kusu, čo je tu na fotkách: choďte to už konečne niekto za tie prachy pozrieť.
PS: sorry musel som 🙂
Ďakujem za obsiahly a hlavne poučný komentár . S tým Kabriom v Čechách máš pravdu, bol to krásny kúsok, ale nepodarilo sa mi vtedy zbaviť toho Golfa R32 včas. Doteraz mi to auto niekedy vŕta v hlave, no odvtedy som ho už nikde v inzercii nevidel. Na druhej strane som potom kúpil M5, takže to nedopadlo úplne najhoršie. Chyby v článku som opravil 🙂