Retro Motoršport: Roberto Ravaglia
- By Rady
- 20. marca 2016
- No Comments
Tento týždeň zavádzam na stránke dve nové kategórie. Rubriku „Váš názor“ a „Retro Motoršport“. Považujem za dôležité zdieľanie Vašich myšlienok a skúseností s komunitou, ktorá tu vzniká a s členmi, ktorí chcú zachovať históriu v podobe svojich áut a zároveň si myslím, že je dôležité venovať pár riadkom ľuďom, ktorí tú históriu tvorili a o ktorých sa väčšinou veľmi nepíše.
BMW M3 je ikona, créme de la créme a už dávno sa cenovo pre bežného človeka stala úplne nedostupná. (Tabuľková hodnota sa, keď píšem tieto slová, pohybuje od 30 do 60 tisíc Eur.) Ale prečo to tak je? Bezpochyby je to fantastické šoférske auto, ale veľký podiel na aure a opare, ktorý sa okolo tohto auta vznáša má závodná história, ktorú písali rockové hviezdy vtedajšieho závodného neba. Napríklad Johny Cecotto, Joachim Jockel Winkelhock, Robetro Ravaglia, Steven Soper, H. J. Stuck a i. Ťažko povedať, ktorý z týchto pilotov je výnimočnejší, pretože ich dosiahnuté výsledky sú veľmi podobné a na bedniach sa striedali ako nálady mojej priateľky pred menštruáciou minulý mesiac. Mňa zaujíma práve Ravaglia, pretože jeho kariéra, podnikanie aj život je doteraz spojené so značkou BMW.
Neviem ako Vy , ale ja keď niekde počujem alebo vidím napísané „Ravaglia“ prvé čo mám v tej chvíli pred očami, je em-trojka v bojových farbách s menom Ravaglia na ľavom zadnom okne, alebo BMW 635 CSi v ktorom Roberto Ravaglia odštartoval v roku 1984 svoju úspešnú pretekársku kariéru, ktorá je odvtedy už navždy spojená so značkou BMW.
Jeho profesionálnu kariéru by som rozdelil do troch období. Začiatok v motokárach, najúspešnejšie časy v cestovných vozoch a 24 hodinovkách a pretekársky dôchodok. Pokúsim sa urobiť taký krátky prierez. Pre väčší prehľad najdôležitejších úspechov je pod článkom tabuľka.
Roberto Ravaglia (ďalej už len R. R.) sa narodil v Benátkach 26. mája 1957. Svoju závodnú kariéru začal ako väčšina pretekárov v motokárach, kde sa stal dvojnásobným majstrom Talianska. Potom nasledovalo niečo, čo je snom každého chlapca, ktorý niekedy v živote chcel seriózne pretekať. V roku 1980 sa mu počas štúdia strojárstva podarilo prostredníctvom súťaže motoristického týždenníka Autosprint, ktorá garantovala účasť v šampionáte, dostať za volant Formule Fiat Abarth. Tu síce skončil štvrtý, ale jeho talent nezostal nepovšimnutý a hneď o rok na to štartoval vo Formule 3 v monoposte Dallara (Toyota a Alfa Romeo).
Svoju kariéru cestovných vozov začal v roku 1984 v aute BMW 635 CSi, paradoxne nie v Nemecku, ale v Austrálskom vytrvalostnom závode. Počas svojej kariéry navštívil Austráliu trikrát, aby sa zúčastnil kultového preteku Bathurst 1000. Prvýkrát a vlastne aj naposledy nejako úspešne v roku 1985 kde spolu s nováčikom J. Cecottom napriek technickým problémom získali druhé miesto. O rok na to nedokončili závod kvôli kolízii v druhom kole a poslednýkrát, v roku 1987 pri úvodnom závode WTCC (Svetového šampionátu cestovných vozov) musel odstúpiť kvôli zraneniu ktoré si spôsobil v kvalifikácii. V roku 1986 pokračoval účasťou v ETCC (Európsky Šampionát cestovných vozov), ktorý vyhral a niektorých závodoch DTM (Nemeckého šampionátu). Začínalo sa dariť, pretože v ďalšom roku (1987) vyhral WTCC, ale to už v BMW M3. V tomto aute obhájil v roku 1988 aj majstra Európy a v 89-tom získal titul v DTM.
V ďalšom období sústredil svoje úsilie na domácu scénu a v ITCC (Talianskom šampionáte cestovných vozov) získal titul trikrát, v roku 1990, 1991 a 1993. R. R. bol veľmi úspešný aj vo vytrvalostných závodoch, spolu s pilotmi ako Dieter Quester, Gerhard Berger, Marc Surer, za čo hovoria tituly v 24 Hours of Spa (1985, 1988, 1989, 1994). Vrcholom vytrvalostným závodov a možno aj aktívnej kariéry bolo druhé miesto v 24h LeMans v McLarene F1 GTR po ktorom ako štyridsiatnik ohlásil odchod do dôchodku.
V roku 2001 založil vlastnú stajňu Ravaglia Motorsport, dnes známu pod menom ROAL Motorsport a stále sa aktívne zúčastňuje závodov v cestovných vozoch, aj keď už iba ako manažér tímu. Zaujímavosťou je, že dlhodobo spolupracuje s Alessandrom Zanardim. Možno si pamätáte, Zanardi je ten človek, ktorý prišiel v roku 2001 pri nehode o obidve nohy a napriek tomu sa o tri roky vrátil naspäť do kokpitu, aby v roku 2005 vyhral šampionát cestovných vozov doma v Taliansku, práve v tíme Ravaglia Motorsport. Ich spolupráca stále trvá a na sezónu 2016 majú pripravenú úplne novú BMW M6 GT3.
Na základe závodných úspechov niektorých jazdcov a medzi nich patrí aj Robetro Ravaglia, vznikli niektoré špeciálne verzie športových modelov značky BMW, najznámejšia je asi BMW M3 Cecotto Edition, ale vznikla aj M3 Ravaglia Edition alebo BMW M5 (e34) Winkelhock Editon a iné.
Rok | Závod | Piloti | Umiestnenie | Náradie |
1985 | 24h SPA | Ravaglia/Berger/Surer | 1.miesto | BMW 635 CSi |
1985 | Bathurst 1000 | Ravaglia/Cecotto | 3.miesto | BMW 635 CSi |
1986 | 24h SPA | Ravaglia/Berger/Pirro | 2.miesto | BMW 635 CSi |
1986 | FIA ETCC | Ravaglia | 1.miesto | BMW 635 CSi |
1987 | FIA WTCC | Ravaglia | 1.miesto | BMW M3 E30 |
1988 | FIA ETCC | Ravaglia | 1.miesto | BMW M3 E30 |
1988 | 24h SPA | Ravaglia/Quester/Heger | 1.miesto | BMW M3 E30 |
1989 | 24h SPA | Ravaglia/Giroix/Heger | 2.miesto | BMW M3 E30 Evo |
1989 | DTM | Ravaglia | 1.miesto | BMW M3 E30 Evo |
1990 | ITCC | Ravaglia | 1.miesto | BMW M3 E30 Evo |
1991 | ITCC | Ravaglia | 1.miesto | BMW M3 E30 |
1993 | ITCC | Ravaglia | 1.miesto | BMW 318iS E36 |
1994 | 24h SPA | Ravaglia/Tassin/Burgstaller | 1.miesto | BMW 318iS E36 |
1995 | 24h SPA | Ravaglia/Piquet/Duez | 2.miesto | BMW 320i E36 |
1997 | 24h LeMans | Ravaglia/Kox/Hélary | 2.miesto | McLaren F1 GTR (BMW) |
Keď ukážete myškou na červeným vyznačené, ukážu sa podrobnosti.
@RWC
Pridaj komentár