Váš názor: Porsche 944
- By Rady
- 13. marca 2016
- 2 komentáre
Týmto článkom začínam novú kategóriu tejto stránky a to názor čitateľa. Zámerom stránky je podeliť sa nielen o príbeh Vášho auta, ale hlavne, o svoj názor, historické a technické znalosti.
Každý preferuje inú, svoju značku a pozná ju viac do hĺbky ako ostatní, budem rád keď sa aj Vy podelíte s ostatnými o svoje skúsenosti zo svojej oblasti (napíšte mi na Facebook alebo na email). Na začiatok treba zdôrazniť, že sám autor článku vlastní Porsche 944 Turbo, o ktorom sa viac dozviete na fóre.
To, že je Porsche 944 (924, 968) klasika už dnes, je samozrejme neodškriepiteľná vec. Na jednej strane zamrzí, že tento inžiniersky počin žil a stále žije v tieni čistokrvnej deväťstojedenástky, no na druhej strane je to dobre, pretože vďaka tomu nebola medzi priekupníkmi a zberateľmi príliš v kurze a tak ceny zostali na tak výnimočné a nenáročné auto relatívne stále pri zemi.
Článok čitateľa:
Keď sa niekto zmieni o tom, ktoré z áut bolo v histórii motorizmu najviac nedocenené vždy mi ako prvé napadne Porsche 944, predovšetkým jeho najsilnejšie verzie S2 a Turbo. Nie je to len preto, že som zarytý fanúšik tejto stuttgartskej značky. Prakticky vždy keď sa niekde s týmto autom stretnete, bude niekto namietať, že to nie je pravé Porsche lebo nemá vzduchom chladený 6-valcový boxer za zadnou nápravou. Týka sa to aj jeho sesterských modelov 924, 968 a 8-valcovej 928.
Príbeh tejto modelovej rady sa začal písať v prvej polovici 70-tych rokov, keď Porsche pod kódovým označením EA 425 vyvíjalo pre Volkswagen nový športový model. Nové vedenie Volkswagenu ale tento projekt zamietlo a Porsche sa nakoniec rozhodlo, že auto zaradí do vlastného portfólia ako nástupcu dosluhujúcej 914-ky (v USA známej ako VW-Porsche), ktorá bola v produkcii od roku 1969. Prví zákazníci si novú 924-ku zo showroomu odviezli v roku 1976.
Za pohonnú jednotku bol zvolený 2-liter pôvodom z Audi (použitý bol napr. v Audi 100 a Volkswagene LT). Inžinieri Porsche ho osadili novou hlavou valcov, vstrekovaním K-Jetronic a v európskej špecifikácii tak dosahoval výkon 125 koní. Autu s hmotnosťou 1080 kg poskytoval na tú dobu slušné dynamické vlastnosti. 4-stupňová prevodovka bola uložená vzadu, čo zaručovalo ideálne rozloženie hmotnosti a spolu s nízkym ťažiskom aj vyvážené jazdné vlastnosti v zákrutách. Slabou stránkou boli aj na svoju dobu poddimenzované brzdy, vzadu len bubnové.
Práve pôvod motora bol príčinou toho, že 924-ka nikdy nebola skalnými fanúšikmi braná úplne vážne a veľa na tom nezmenilo ani predstavenie 924 Turbo v roku 1979 s výkonom 170 a neskôr 177 koní. Vrcholnou verziou bola 924 Carrera GT s výkonom 210 koní a rozšírenou karosériou, ktorá bola inšpiráciou pre novšiu 944. 924 Carrera GT bola vyrobená v počte 406 kusov a dnes je to vyhľadávaný zberateľský kúsok.
Porsche vedelo, že ak chce ďalej pokračovať vo vývoji modelovej rady s koncepciou „transaxle“ bude musieť aj svoj vstupný model vybaviť motorom vlastnej konštrukcie. Existovali úvahy, že by to mohol byť 6-valec. Nakoniec si ale miesto pod kapotou nového modelu 944 našiel 4-valec s výkonom 163 koní, aj kvôli nižšej hmotnosti a nižším výrobným nákladom. Jednalo sa v podstate o polovicu vidlicového 8-valca z 928-čky. Vŕtanie bolo zvýšené na 100 mm a objem motora tak dosahoval 2479 cm3. Aby sa predišlo vibráciám, bol motor po obidvoch stranách osadený vyvažovacími hriadeľmi, ktoré sa otáčali opačným smerom 2-násobnou rýchlosťou otáčok motora. Patent na toto riešenie malo Mitsubishi a vynájdené bolo britským konštruktérom Frederickom W. Lanchesterom v roku 1904.
944-ka bola svetu predstavená na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1981. Okamžite sa na jej adresu napísalo množstvo chvály za perfektné jazdné vlastnosti a nový motor. Časopis Car & Driver ju v roku 1985 vyhlásil za auto s najlepším handlingom. Práve v tomto roku prišiel prvý väčší facelift. Najväčšou zmenou bola nová prístrojová doska, ktorá bola dovtedy až na detaily zhodná s tou v 924-ke. 924-ka medzičasom taktiež dostala nový 2,5 liter (s mierne zníženým výkonom) a označenie 924S. Obidva modely sa súbežne vyrábali až do roku 1988.
Rok 1985 priniesol ešte jednu novinku v podobe 944 Turbo, známeho tiež ako Porsche 951 a 952 (s pravostranným riadením) na britskom trhu. Od bežnej 944 sa opticky odlišovalo predovšetkým novým predným nárazníkom a spojlerom pod nárazníkom vzadu. Motor bol vybavený turbodúchadlom KKK K26-6 a dosahoval 220 koní a 330 Nm vďaka čomu bolo zrýchlenie z 0 na 100 km/h len tesne nad 6 sekúnd. V roku 1988 bola vyrobená tisíc kusová séria modelu Turbo S výkonom 250 koní a 350 Nm. Zvýšenie výkonu motora bolo dosiahnuté väčším turbodúchadlom KKK K26-8 a preprogramovanou riadiacou jednotkou. Od roku 1989 boli tieto modifikácie súčasťou každého nového Turba. „Bežná“ 944 sa takisto postupne vyvíjala. Vo verzii 944 S s výkonom 190 koní dostala prvýkrát 16-ventilovú hlavu valcov. Neskôr bol objem motora zvýšený na 2990 cm3 a vznikla tak verzia S2 (výkon 211 koní), opticky zhodná s Turbom. Výroba základnej 944 skončila v roku 1989 (v tomto roku bol objem motora zvýšený na 2,7 litra, výkon dosahoval 165 koní). Odvtedy až do ukončenia produkcie v roku 1991 boli v ponuke len S2 a Turbo, obidve vo verzii coupé a cabriolet.
Nástupcom 944-ky sa stal model 968, ktorý sa spredu opticky podobal väčšej 928. Celkovo sa jednalo len o ďalšiu evolúciu 944-ky. Objem 4-valca z 944 S2 ostal 2990 cm3, ale výkon stúpol na 240 koní. Výroba modelov 928 a 968 pokračovala do roku 1995, kedy produkcia vodou chladených Porsche s motorom vpredu definitívne skončila.
Kultový status 911-ky je tak silný, že prakticky každé iné auto, ktoré Porsche vyrobí ostane tak trochu „na vedľajšej koľaji“. V súčasnosti je najlepším príkladom Boxster/Cayman. Porsche ale nie je len 911-ka a v histórii tejto značky sa nájde veľa iných modelov, ktoré stoja za pozornosť. Z môjho pohľadu k najviac nedoceneným patria práve vrcholné verzie 944-ky. Ceny vodou chladených Porsche s motorom vpredu všeobecne dlho padali až na samé dno, odkiaľ sa už pred časom odrazili a momentálne predstavujú zaujímavú investičnú hodnotu. Kto sleduje inzeráty vie. A nie je to len o investíciách ale aj o zábave a radosti za volantom, ktoré tieto autá poskytujú za stále ešte prijateľnú cenu.
V ponuke slovenských internetových autobazárov je Porsche 944 dosť zriedkavým artiklom. Ponuku u nás aj v zahraničí priebežne sledujem a jediné „transaxle“ Porsche, ktoré je momentálne na predaj na Slovensku je biela 924 z roku 1980. Stav na prvý pohľad nie je najlepší, majiteľ ale uvádza že auto je v pôvodnom stave a je kompletné. Pre správneho nadšenca to môže byť zaujímavý projekt na renováciu aj z investičného hľadiska. Stačí len chvíľu sledovať ceny pôvodných, zachovaných a porenovančných 924-iek.
#Paolo951#
Ja by som ešte dodal, že aj 944ka má za sebou závodnú históriu v podobne Porsche 944 Turbo Cup-u, ktorý existoval v 80-tych rokoch . Toto Porsche u mňa patrí do skupiny tých investične zaujímavých áut, ktoré vďaka tomu ako robustne boli navrhnuté, stále môžme používať na to, na čo boli navrhnuté a teda na tvrdé jazdenie, bez toho aby im to veľmi ubližovalo a zrážalo hodnotu. Vďaka svojím rozmerom na dnešné pomery obúva cenovo dostupné pneumatiky, má malé brzdy, nenáročný štvorvalcový motor, viac dielov zameniteľných z katalógu koncernových značiek a to vytvára príťažlivú kombináciu investície, ktorá nemusí byť celý rok zavretá v garáži ale vďaka triezvym nákladom na údržbu môže ešte stále svojim majiteľom, ako už bolo vyššie spomenuté, prinášať radosť aj za volantom.
@RWC
Užitočné adresy:
http://www.deutschnine.com/porsche-transaxle/ http://porsche-scene.de
Odkaz na inzerát:
Nazdar mám Porsche 944 mk1 čiže pôvodný model v zaklade bez zbytočných vecí ako servo a klíma , mám ho dva roky a zúčastnujem sa aj na porsche zrazoch ktoré su len česku a potom až v nemecku lebo na slovensku nikto Porsche akcie neporiada .
Mojim snom je 911 ale ta tak šplhá na cene že bez vyhry v loterii je nedosiahnutelná , tak som zohnal 944 čo je viac Porsche ako 924 s motorom audi ,prednými brzdami z Golfu 1 GTI a zadnými bubnami z pasatu B1.
Po dvoch rokoch som zistil že aj 944 začala stupať na cene a je to dosť raritné auto , ak sa zučastím zrazov nemeckých aut alebo neakéj tuning akcie najde sa tam desiatky BMW , Golfov GTI,R32 , aj neaký Cayman alebo pár zbohatlikov na 911 ale 944 je tam jediná . viac kusov 944 stretnete len na čisto Porsche akciach ktoré najdete na Porsche clasic club cz .
Možem potvrdiť že ide o skutočne vyvžené auto ktoré dobre drží v zakrutách a má šmrnc.kopec laikou si ho na prvý pohlad myli zo starými modelmi Ferarri až po pohlad z blizka na znak sa čuduju že ide o porsche , lebo každý laik si myslí že porsche je len 911 aleo Ceyene.
kto nieje naročný stačí mu atmosfera s 163koňmi ale kto se chce vyblbnúť tak odpručam 944 turbo alebo S2 ale to je cenami niekde inde , pár dobrých kusov najdet v česku ,Holandsku a v Taliansku , za slušnu turbínu date od 8000€ hore ale za klasicku 944 tak od 4000-5000 hore podla stavu a vybavy .
Pekný článok Pali.
Tiež som mal Porsche 944 klasickú 2,5 litrovú atmosféru so 163 koňmi akurát už po modernizácii, teda s novou „oblou“ prístrojovkou.
Auto je to v skutku veľmi dobre ovládateľné a hravé. Ako písal Johny ľudia si ho často mýlia s kadečím iným len s Porsche nie 😀
Mne raz jeden starší pán na parkovisku povedal: „Pekne Fuego…tych je už málo…“ nuž…aj vďaka tejto nevedomosti ľudí ceny týchto áut klesajú na úroveň kde si ich môžeme dovoliť aj my menej solventní 🙂