Zamyslenie: Volvo 850 budúca klasika?
- By Rady
- 28. februára 2016
- 2 komentáre
Článok o Audi A4 a pravidelné sledovanie cien ma inšpirovalo aby som venoval pár riadkov aj ďalšiemu autu, ktoré je môjmu srdcu blízke a to Volvo 850. A od roku 1997 aj jeho ďalšie vývojové štádiá S70 (sedan) a V70 (kombi) v ktoré v sebe nesú DNA silnejších bratov za zlomok ich ceny.
Obvykle autám s predným náhonom nevenujem pozornosť a toto je paradoxne, prvý model od Volva, kde po prvýkrát vo svojej histórii uviedli predný náhon a nakoniec pohon 4×4 predávaný pod názvom AWD.
Už dlhšiu dobu pozorujem, aký cenový boom postihol staré silné „Volvá“ a znepokojuje ma, že ak doteraz som si vedel u Volva nájsť náhradu za Audi, kde sa dal naposledy kúpiť turbo päťvalec za solídnu cenu a so zvučným menom, tak dnes to skoro prestáva byť možné. 850ky T-5R a R následne V70R/S70R ako modely zvučného mena vystrelili s cenami hore a dobré kusy sa cenovo dostávajú pred svojich nasledovníkov.
Nestáva sa to často, tento jav som si naposledy všimol pri cenách Audi RS4 B5 a RS4 B7, kde starší model cenovo dobieha, alebo dokonca predbieha svojho nástupcu. Ťažko povedať či je to preto, že starší model je lepší, alebo je to pre jeho kultový status. (priestor na diskusiu)
Nie je sa ale čomu čudovať. Volvo 850 T-5R vznikla ako limitovaná séria v počte 5500 kusov
celosvetovo a iba v troch farbách (žltá, čierna a zelená) pre veľký úspech nasledoval značne vylepšený model „R“, ktorý už nebol limitovaný. Motor zostal rovnaký, jednalo sa o päťvalec o objeme 2.3 litra so štvor ventilovou technikou ale všetko ostatné prešlo slušnou revíziou. Vylepšenia spočívali vo výrazne zosilnenej prevodovke (tunerom známe označenie M59), v samosvornom diferenciáli, vyladenom saní a výfukových zvodoch a veľkým Turbom od Mitsubishi (TD04HL-16T). Prečítaj si to ešte raz, celkom slušný heavymetal na nenápadný a podceňovaný hranatý sedan alebo kombík v ktorom odnesiete chladničku po ležiačky. Výkonom tak poskočil na 250koní / 240 pri automatickej prevodovke. V rovnakom duchu pokračovali aj modely S70/V70.
Ako to tak píšem a čítam po sebe chce sa mi plakať. Keď si spomeniem za koľko som pred dvoma rokmi predal svoju V70R AWD a ešte viac je mi smutno pri pomyslení na to, že nový majiteľ do nej naje.al plyn. Podľa mňa plynové zariadenie, nech je akékoľvek do auta s prívlastkom S, RS, M, AMG, R atď. nepatrí.
Aj tento článok píšem s olejom za nechtami pretože som vyberal benzínové vstrekovače z môjho auta, do ktorého predchádzajúci majiteľ namontoval plyn a tie teraz odchádzajú jeden po druhom ako mladí zo Slovenska. Plyn v športovo ladenom aute je svätokrádež.To je ako dať si do whisky tri kocky ľadu. Ak si gurmán, neurobíš to.
Ďalšia záležitosť, ktorá robí tieto modely od Volva pre mňa ešte viac atraktívne a pravdepodobne to bol aj dobový zámer automobilky, je ich závodná história. Konkrétne modelu 850. V 90tych rokoch sa Volvo pod záštitou TWR (Tom Walkinshaw Racing – známy Britský špecialista na stavbu závodných áut. Legenda.) zúčastnilo Britského šampionátu cestovných vozov BTCC (British Touring Car Championship) ako jediné auto v prevedení kombi (od roku 1995 ako sedan, kvôli zmenám v pravidlách) No napriek známym menám za volantom ako Rickard Rydell a Jan Lammers(bývalý pilot F1) sa celkovým šampiónom nikdy nestalo.
Ak by som to mal zhrnúť, povedal by som, že treba nájsť zachovalú 850 R vo verzii kombi, pretože je to podľa mňa najkultovejšie Volvo všetkých čias, Thorove kladivo, úchylne hranaté auto vytesané z jedného kusa ľadového bloku vyžarujúce nezameniteľnú severskú auru, ktoré sa páči len veľmi málo nadšencom a polovici tým nadšencom sa páči aj tak len preto lebo vedia čo má pod kapotou, nie kvôli dizajnu. Je ale veľký rozdiel v cenách dobrého a priemerného auta.
V našich končinách sa dá skôr naraziť dobre udržovanú „obyčajnú“ 850/V70/S70 bez prívlastku R, tak isto s päťvalcovým turbo motorom s objemom dva a pol litra o výkone asi 142kw výnimočne naj štvorkolku. Za cenu od 1000-25000 Eur dostanete robustné auto, dynamikou nie veľmi vzdialené silnejším súrodencom s najlepšími sedačkami v akých som kedy sedel. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať že tento model nemá výraznejšie slabé miesta alebo muchy. Jedno sme mali v rodine od nova a najazdilo 360tisíc kilometrov iba so základnou údržbou a potom sa predalo. Ja som mal dva a jedno z nich je doteraz v mojej osobnej top trojke. Azda len štvorkolka je náchylná na uhlový diferenciál a viskospojku, ktorá má určitú životnosť .
Myslím si, že je to jedno z ďalších zatiaľ nedocenených áut, ktoré majú potenciál ako výkonový, tak aj zberateľský a nebude trvať dlho a odlepia sa od cenového dna. Ak narazíte na zachovalý kúsok… dajte vedieť.
P.S.: Pár dní po napísaní tohto článku som neovládol svoje nutkanie a jedno takéto Volvo si zadovážil.
Užitočné adresy :
www.volvoklub.sk www.volvotips.com www.ipdusa.com www.bsr.se www.scandcar.nl
@RWC
Vo vsetko suhlasim 😀
super článok, dúfam že takýchto článkov tu bude viac… 🙂